Bilindiği üzere Sarıyer İlçesi batıda Eyüp, güneyde Şişli ve Beşiktaş ilçeleri, doğuda İstanbul Boğazı ve kuzeyde Karadeniz ile çevrili, 151 km2’lik bir alan üzerinde yayılmıştır. Sarıyer İlçesi 26 mahalle ve 9 köyden oluşmakta olup, 2010 nüfus sayımına göre nüfusu 280.802’dir.
“Sarıyer Adliyesine oturulamaz raporu verildi.”
İlk olarak ilçemize bağlı Yeniköy Semti’nde hizmete giren, akabinde 1972 yılında çıkan büyük yangında binanın tamamına yakınının yanması ile Büyükdere mahallesinde yargı faaliyetine devam eden Sarıyer Adliyesi’nin, 1999 yılında meydana gelen büyük depremden etkilenmesi ve “oturulamaz raporu” verilmesi üzerine, Avrupa’nın en büyük adliyesi olarak tanımlanan Çağlayan Adliye Binası’na taşınması kararının alınması, daha doğru bir ifade ile eğer Sarıyer İlçesi sınırları içerisinde adliye binası olabilecek uygun bir taşınmaz (veya adliye binası inşaatı için uygun bir arazi) bulunamaz ise adliyenin taşınacak olması, gerek Sarıyer Adliyesi’nde görev yapan hakim-savcı, kamu personeli, gerek ilçede mesleki faaliyetlerini sürdüren avukatlar ve gerekse de ilçenin bugün itibariyle 350.000’ini bulan nüfusu için çok büyük sıkıntılara yol açacaktır.
“Gidiş ve dönüşler
Sarıyer İlçesi, İstanbul’un kuzey sınırını oluşturan en uç ilçesidir. İlçemiz ile yeni kurulan Çağlayan Adliyesi arasındaki mesafe
“Trafik problemi nedeniyle her iş en az üç-dört saat sürecektir.”
Takdir edileceği üzere, Ülkemizde adli yargının iş yükü, davaların uzun yıllar sürmesi, her geçen sene çeşitli nedenlerle borçlu sayısının artarak, icra dosyalarının çoğalması bilinen bir gerçektir. Yine dünyanın en büyük metropollerinden biri sayılan İstanbul Şehri’nin trafik problemi de hepimizi çok yakından etkileyen, hemen hemen her gün saat ve mekan tanımaksızın yaşanılan ve çoğu zaman da çileye dönüşen bir İstanbul gerçeğidir. Bu gerçek karşısında sadece gidiş dönüş uzaklıklarının zaman bakımından her iş için en az 3-4 saatlik süreye ulaşacağı ve bu durumun iş takibini imkansız hale geleceği getireceği aşikardır.
“Beş-On yıl içerisinde nüfusun iki-üç kat artacağı öngörülebilmektedir.”
-Yapımı karara bağlanan ve güzergahı Garipçe Köyü ile Poyrazköy olarak açıklanan üçüncü köprü ile bağlantı yollarını oluşturan Kuzey Marmara Otoyolu’nun ilçemiz sınırları içerisinden geçecek olması,
-1982 yılında askeri güvenlik ihtiyacı sebebi ile kamulaştırılıp, günümüzde stratejik öneminin kalmaması sebebiyle Maliye Hazinesi tarafından TOKİ’ye devir ve tahsisi yapılan İlçemiz Zekeriyaköy sınırları içinde çok büyük bir alanın toplu konut ve yerleşim için kullanılacak olması,
-6831 sayılı Orman Kanunu’nun değişik 2/B maddesi gereğince, orman vasfını yitirmiş arazilerin satışı hususunda hazırlanan yasa teklifi ve bu yasanın yürürlüğe girmesi akabinde olası imar planı ile muhtemel yapılaşma ve konutlaşmanın önünün açılacak olması ve benzeri etmenler neticesinde önümüzdeki beş-on yıllık süreç içerisinde ilçemizin şu an 350.000’e yaklaşan nüfusunun 2 -3 kat artacağı gelecek zaman için öngörülebilir bir durumdur.
Sarıyer Adliye Binasının Çağlayan Adliye Sarayı’na taşınması halinde ise:
“Bu öngördüğümüz sadece rutin işlerin doğuracağı gecikme halidir.”
-Adliye binasında görevli kamu personelinin bir çoğunun Sarıyer, Büyükdere ve civarı bölgelerde ikamet ettiği düşünüldüğünde trafiğin en yoğun olduğu sabah ve akşam saatlerinde Çağlayan Adliye Sarayı’na gidiş ve gelişler mesafesinin 100km-
Sarıyer İlçesi’nde yaşayan bir vatandaşın, en basit örnek ile sabıka kaydı almak için Çağlayan Adliye Binası’na gidip gelmesinin en azından 3 ile 6 saatini alacağı,
Yine örneğin mahkemelerce tayin edilen keşif, savcılıkça gerekli otopsi ve icra dairelerince yapılan haciz işlemleri ve ÖZELLİKLE CMK’nu uyarınca gözaltı süresinin 24 saat olduğu, karakol ve jandarma binalarının Sarıyer ilçesinde, Savcılık makamının Çağlayan’da olması halinde evrak imza için emniyet birimlerinin gün içinde bazen 2-3 defa Savcılık makamına gitmek zorunda kaldığı, (Sarıyer İlçesi ve köyleri ile Çağlayan Adliye Binası arasındaki 100-120 Km’lik mesafe gözetildiğinde) Çağlayan Adliyesi’nden gelecek mahkeme heyeti ve kamu personelinin yollarda büyük zaman kaybı yaşayacağı, ayrıca dönüşün akşam saatlerine kalacağı düşünülürse, Maslak, Levent ve Mecidiyeköy gibi trafik akışının çok yoğun olduğu güzergahlarda gece geç saatler boyunca adliye binasına ulaşılamayacağı, görevli personelin Çağlayan Adliye binasına bugünkü adli çalışma tecrübemizle öngördüğümüz üzere gece en iyimser ihtimalle saat 22.00 gibi ulaşılacağı, burada da dosyanın mahkemeye bırakılması ve işlerin toparlanması için süre geçirileceği, bu durumda en erken ancak gece 24.00’de Adliye binasından ayrılıp, personelin evine gideceği, evine saat kaçta ulaşacağı ise meçhuldür. Bu öngördüğümüz sadece rutin işlerin doğuracağı gecikme halidir.
-Üçüncü köprü ve kamuoyunda 2/B Yasası olarak bilinen tasarının kanunlaşmasıyla azımsanamayacak oranda kamulaştırma vb mülkiyet davalarının açılacağı ve bu meyanda bu dosyaların doğurduğu iş ve işlemlerinin yoğunluğu yanında, bu dosyalarda yapılması gerekli olan keşif ve bilirkişi incelemelerinin gerekliliği,
Yine mülkiyet ihtilaflarının ve taşınmaz davalarının yoğun olduğu ilçemizde, bu davalarda bilirkişi olarak görevlendirilen inşaat mühendisi, kadastro fen, mülk vb bilirkişilerinin (Sarıyer ve çevresi davalarında özellikle de kadastro fen memurları açısından bu davalara yöreyi bilmesi açısından, Sarıyer Tapu ve Kadastro Sicil Müdürlüğü’nden bilirkişi atanması zorunluluğu düşünülürse) çalışma binalarının SARIYER İLÇESİ FERAHEVLER MAHALLESİNDE BULUNDUĞU, bu durumda yine Çağlayan Adalet Binası’na, Sarıyer İlçesi’nden gidip gelmelerinin TRAFİK NEDENİYLE ÇOK ZAMAN ALACAĞI düşünüldüğünde Sarıyer Adliye Binası’nın pratik zorunluluklar, trafik problemi ve özellikle de yargıda gecikmeye sebebiyet vermemesi açısından Çağlayan Adalet Binası’na taşınmaması gerekmektedir.
-Nitekim 39 ilçeden oluşan İstanbul İli’nde uç ve ulaşımı nispeten diğer ilçelere göre zor olan Beykoz, Gaziosmanpaşa, Büyükçekmece, Küçükçekmece adliye binalarının taşınmaması diğer bir ifade ile bulundukları yerde yargı faaliyetlerine devam etmesi yukarıda özetlemeye çalıştığımız zorunlu gerekçeler den kaynaklanmaktadır.
“Dünya üzerinde İlçe bazında hiçbir yerleşim yerinde bu kadar çok yüksek öğretim kurumu yoktur.”
Bilindiği üzere, İstanbul Teknik Üniversitesi, Marmara Üniversitesi, Boğaziçi Üniversitesi, Koç Üniversitesi, Işık Üniversitesi ve İstanbul Üniversitesi Orman Fakültesi, Türk Silahlı Kuvvetleri Harp Akademileri ile Adile Sadullah Mermerci Polis Meslek Yüksekokulu Sarıyer İlçesi'nde bulunan yüksek öğretim kurumlarıdır ve yine takdir edileceği üzere dünya üzerinde ilçe bazında hiçbir yerleşim yerinde bu kadar çok yüksek öğretim kurumu yoktur. Sarıyer İlçesi tarihi ve doğal güzellikleri yanında, ayrıca kültürel bir değere de sahip olması sebebiyle İstanbul’un önemli ve en eski ilçelerindendir.
“Rasyonel çözüm Sarıyer’de modern bir Adalet binasının yapılmasıdır.”
-Adliye binamızın taşınması halinde, ilçemize GİDİŞ-DÖNÜŞ olmak üzere 50Km uzaklıktaki Çağlayan Adliye Binası’na gidip gelmek ilgili/ilgisiz herkes için büyük zaman, emek ve moral kaybına sebebiyet verecektir.Doğru ve rasyonel çözüm Sarıyer Adliye Binası’nın taşınması değil, ilçemizin tarihi ve kültürel önemi gözetildiğinde ilçemiz sınırları içerisinde, Sarıyer İlçesine yakışan modern bir adalet binasının yapılmasıdır.
Bu konuda Sarıyer Belediye Başkanı, parti ve siyasi görüş gözetmeksizin tüm partilerimizin üyeleri, hukukçularımız, Sarıyer Halkı ve esnaflarımız, muhtarlarımız, özetle tüm Sarıyerliler hem fikirdir. Sayın Belediye Başkanımız Maslak’ta yapılacak yeni Belediye Binası’nın yanında 16.000 m2’lik bir arsanın adliye binası olarak tahsisinin gerçekleşeceğini de ifade etmiştir.
“En uygun yer Eski Tekel Kibrit fabrikasının arazisidir.”
-Bunun yanı sıra vatandaşlar ve hukukçular olarak, Sarıyer-Çayırbaşı mahallesinde bulunan 98.000 m2’lik eski tekel kibrit fabrika binasının atıl olarak bulunduğu arazinin 40.000m2’lik kısmının Sağlık Bakanlığı’na devir ve tahsisinin yapıldığı, geri kalan 58.000m2’lik bir alanının boş ve atıl bir durumda kaldığı, söz konusu bu yerin otopark ihtiyacına uygun, Sarıyer-Çırçırsuyu tünel çıkışı olması, Maslak’a çıkış yakınlığı, Sarıyer ilçesi tüm köylerine ayrı bağlantı güzergahının bulunması, sahil yoluna kısa mesafe çıkışı, otobüs ve minibüs hatları ile ara ve ana arterlere bağlantı kolaylığı nazara alındığında en uygun ve vatandaşa en faydalı çözüm yerinin burası olduğu tespit edilmiştir.
HABER: Nurettin KOÇ / İstanbul Times Gazetesi / Sarıyer İlçe Temsilcisi